Asistența consulară pentru românii care se află sau călătoresc în Guineea Bissau și Mozambic vor fi asigurate de Portugalia, în urma unei înțelegeri semnată între ministerele de Externe ale celor două state. În schimb, România va asigura asistența consulară pentru portughezii din Siria. Este vorba despre Memorandumul de Înțelegere dintre Ministerul Afacerilor Externe al României și Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Portugheze privind protecția intereselor române în Republica Guineea-Bissau și Republica Mozambic de către Republica Portugheză, respectiv Memorandumul de Înțelegere dintre Ministerul Afacerilor Externe al României și Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Portugheze privind protecția intereselor portugheze în Republica Arabă Siriană de către România.
Având în vedere atât prezența tradițională a Republicii Portugheze în cele două state africane, cât și posibilitățile de gestionare a situațiilor consulare de către misiunile diplomatice portugheze din cele două state menționate, prin dispozițiile primului document, partea portugheză va prelua asistența și protecția cetățenilor români din cele două țări.
Totodată, ca o recunoaștere a capacității de soluționare a cazurilor de protecție și asistență consulară, într-o zonă de conflict, al doilea document stabilește preluarea protecției și asistenței consulare în beneficiul cetățenilor portughezi de către România, singurul stat-membru UE cu misiunea diplomatică deplin operațională la Damasc.
Inițiativa încheierii celor două înțelegeri are loc în cadrul eforturilor generale de asigurare la cele mai înalte standarde a asistenței și protecției consulare pentru cetățenii români, una dintre liniile de acțiune ale Ministerului Afacerilor Externe, prin Departamentul Consular, reprezentând-o identificarea de noi modalități de sprijin pentru cetățenii români aflați în state unde România nu are reprezentare diplomatică și consulară de carieră rezidentă.
În cadrul rundei de consultări consulare româno-portugheze la nivel de director general al Departamentului Consular, cu scopul îmbunătățirii asistenței și protecției consulare pentru cetățenii români, s-a discutat despre cooperarea și sprijinul reciproc în domeniul protecției consulare a propriilor cetătățeni și gestionarea crizelor consulare, posibilitatea organizării unor schimburi de experiență, informatizarea serviciilor consulare și instruirea personalului consular.
Partea română a prezentat platforma informatică integrată E-Cons, prin intermediul căreia cetățenii români din afara țării au acces la Centrul de Contact și Suport și Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor, partea portugheză apreciind nivelul de modernizare atins de rețeaua consulară a României.