Preşedintele Autorității Electorale Permanente, Constantin-Florin Mitulețu-Buică, atrage atenția că mai multe țări, inclusiv din Europa, nu vor permite românilor care trăiesc pe teritoriul lor să voteze fizic, ci doar prin corespondență.
”În condițiile în care multe state – și de la nivelul Uniunii Europene, dar și din afara spațiului european – vor interzice înființarea de secții de votare atât în afara misiunilor diplomatice, cât și în interiorul acestora, le recomand tuturor românilor din diaspora să opteze pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanță, fără costuri și fără riscuri, mai ales în contextul incertitudinii legate de evoluția pandemiei de coronavirus, a declarat oficialul AEP.
Potrivit datelor Autorității Electorale Permanente, pentru alegerile parlamentare din acest an, până la data de 14 septembrie, ora 10:00, a fost depășită borna de 6.000 (n.n. 6017) de înregistrări pe portalul www.votstrainatate.ro ale alegătorilor români din afara țării care au optat pentru votul prin corespondență, în timp ce pentru votul la secția de votare s-au înscris 1.838 de cetățeni români din diaspora.
Potrivit legislației în vigoare, înregistrarea ca alegător prin corespondenţă sau la o secție de votare a început la data de 1 aprilie 2020 şi se va încheia odată cu expirarea a 15 zile de la data începerii perioadei electorale, adică în data de 21 septembrie 2020.
O propunere legislativă aflată în procedură de urgență la Parlament prevede prelungirea acestui termen cu 30 de zile.
Pentru a veni în sprijinul românilor din afara țării care doresc să se înregistreze pe portalul www.votstrăinătate.ro, AEP revine cu următoarele precizări:
- Actul de identitate românesc utilizat la înregistrare trebuie să fie acceptat de legislația românească!
Lista documentelor de identitate românești: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; pașaportul diplomatic; pașaportul diplomatic electronic; pașaportul de serviciu; pașaportul de serviciu electronic; pașaportul simplu; pașaportul simplu electronic; pașaportul simplu temporar.
- Certificatul de naștere și titlul de călătorie nu fac parte din categoria documentelor de identitate!
- Actul de identitate utilizat trebuie să fie valabil! Un act de identitate este în termenul de valabilitate dacă la momentul înregistrării nu este expirat.
- Numele și prenumele trebuie să fie scrise întocmai ca în actul de identitate! Numele și prenumele trebuie scrise corect, complet și, în cazul mai multor nume sau prenume, în ordinea în care acestea figurează în actul de identitate.
- Scan-ul documentelor atașate trebuie să fie complet și vizibil integral! Scan-ul documentelor atașate, inclusiv fotografia și data expirării actului de identitate, trebuie să fie complet, clar, lizibil, nepixelat.
- Documentul de ședere în străinătate trebuie să fie prevăzut în lista din Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627/2019!
- Chiar dacă în pașaport este menționată țara de domiciliu sau reședință, este necesară transmiterea unuia dintre documentele care atestă șederea în străinătate, specific pentru fiecare țară, conform Ordinul ministrului afacerior externe nr. 1627/2019, care poate fi accesat la următorul link:
https://www.mae.ro/sites/default/files/file/ordin_1627_din_2019_anexe.pdf.
Toate informațiile privind procedura de înscriere cu una dintre cele două opțiuni de vot sunt disponibile pe portalul www.votstrainatate.ro la următoarele linkuri:
https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotCorespondenta
https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotSectie
Întrebări și sesizări legate de procedura de preînregistrare și înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail contact@votstrainatate.ro