Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat miercuri seară, pentru Agerpres, că în contractul de privatizare a CFR Marfă nu există niciun termen concret privind plata întregii sume de bani și finalizarea tranzacției, ci doar precizarea că acest lucru trebuie să se întâmple după avizul Consiliului Concurenței. ‘Conform contractului de privatizare a CFR Marfă pe care l-am semnat, eu trebuie să plătesc banii după avizul Consiliului Concurenței. Nu există niciun alt termen concret în contractul de privatizare în ceea ce privește finalizarea tranzacției. Nu știu de ce a apărut termenul de 60 de zile în Hotărârea de Guvern. Vânzătorul (Ministerul Transporturilor — n.r.) ar fi trebuit să coreleze Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare’, a precizat Stoica.
El a subliniat că, în cazul în care luni, 14 octombrie, Ministerul Transporturilor va anunța că procesul de privatizare a eșuat, GFR va acționa în instanță statul român.
‘Mă voi consulta cu avocații și ne vom îndrepta (în instanță — n.r.) să ne recuperăm pierderile. Ce vină am eu că vânzătorul nu a corelat Hotărârea de Guvern cu contractul de privatizare?’, a arătat omul de afaceri.
Potrivit prtalului Agerpres, nu a existat până acum nicio tranzacție în România sau în Uniunea Europeană unde cumpărătorul a achitat banii înainte de avizul autorității de concurență.
‘Legislația europeană spune clar: nu se face niciun transfer fără avizul Consiliului Concurenței, abia atunci facem și plata. Nu s-a întâmplat niciodată în istoria României sau a Uniunii Europene să se plătească banii fără avizul Concurenței. Eu am banii, dar pentru a-i plăti, trebuie ca vânzătorul să-și îndeplinească obligațiile contractuale. Ce să fac, să pun acum 200 de milioane de euro și, dacă peste cinci luni Consiliul Concurenței dă aviz negativ, cine plătește comisioanele la bănci?’, a mai spus Stoica.
Întrebat cât de mare este riscul ca procesul de privatizare să fie declarat eșuat luni, Stoica a răspuns că nu știe.
‘Dacă nu se va prelungi termenul, luni tranzacția va pica. Eu acum stau, aștept și mă uit să văd până unde ne putem juca. Dacă vă uitați în istoria AVAS (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului n.r), o să vedeți că aceasta n-ar fi prima prelungire, ci s-au dat ‘n’ prelungiri. Nu ar fi o prelungire pentru mine, ci pentru CFR Marfă’, a adăugat omul de afaceri.
Potrivit Hotărârii de Guvern 526/2013 privind aprobarea condițiilor principale din contractul de privatizarea a CFR Marfă, GFR trebuie să achite întreaga sumă de bani în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ, termen care se împlinește pe 13 octombrie. În caz contrar, contractul de privatizare se desființează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.
Ministerul Transporturilor a inițiat o hotărâre de Guvern prin care termenul ar fi trebuit decalat până pe 20 decembrie, însă proiectul nu a fost discutat în ședința Executivului de miercuri.
Potrivit unui comunicat al ministerului remis luni, proiectul de act normativ care vizează prelungirea termenului pentru finalizarea privatizării CFR Marfă asigură parcurgerea perioadei necesare pentru completarea de către GFR a documentelor depuse la Consiliul Concurenței și înregistrarea diminuării capitalului social al transportatorului feroviar de marfă, lucruri care exced termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013.
Mai exact, pe lângă avizul Consiliului Concurenței, o altă procedură trebuie îndeplinită până la finalizarea tranzacției, respectiv transferul unor active non-core de la CFR Marfă către alte companii din subordinea Ministerului Transporturilor. Conform Legii 31/1990 privind societățile comerciale, acest lucru poate fi realizat abia la două luni de la decizia AGA.
Vineri, Grupul Feroviar Român a anunțat că a plătit până acum 30 de milioane de euro pentru achiziția CFR Marfă și va achita diferența până la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurenței.
Potrivit Legii concurenței, Consiliul trebuie să decidă în 45 de zile de la primirea documentației complete dacă avizează concentrarea economică sau dacă deschide o investigație asupra efectelor pe care tranzacția le-ar putea avea în piață. În cazul în care decide să deschidă o investigație, Consiliul are la dispoziție cinci luni pentru a da un verdict.