Comisia Europeană a adoptat o nouă propunere privind norme comune de promovare a reparării bunurilor, care va permite consumatorilor să facă economii și vor sprijini obiectivele Pactului verde european prin reducerea deșeurilor.
În ultimele decenii, atunci când un produs se defecta, acesta era mai degrabă înlocuit decât reparat, iar consumatorii nu au primit suficiente stimulente pentru a-și repara bunurile la expirarea garanției legale. Propunerea le va permite consumatorilor să repare mai ușor și mai ieftin produsele, în loc să cumpere unele noi. În plus, o cerere mai mare în aceste sens va da un impuls sectorului reparațiilor, stimulându-i în același timp producătorii și vânzătorii să dezvolte modele de afaceri mai sustenabile.
Propunerea stimulează repararea produselor în perioada de garanție și opțiuni mai simple și mai ieftine de reparare a produselor care pot fi reparate din punct de vedere tehnic (cum ar fi aspiratoarele sau, în curând, tabletele și telefoanele inteligente) post-garanție sau când bunul nu mai funcționează din cauza uzurii.
Cu excepția cazului în care reparațiile sunt mai costisitoare decât înlocuirea produsului, vânzătorii vor fi obligați să asigure reparațiile în perioada de garanție, iar după expirarea acesteia consumatorii vor avea dreptul să ceară producătorilor, în temeiul legislației UE, repararea produselor, informarea consumatorilor cu privire la produsele pe care sunt obligați să le repare ei înșiși, realizarea unei platforme online pentru găsirea de reparatori, un formular european de informații privind repararea, pe care consumatorii îl vor putea solicita oricărui reparator, care va oferi transparență în ceea ce privește condițiile și prețul reparațiilor și va facilita compararea de către consumatori a ofertelor de reparații, stabilirea unui standard european de calitate pentru serviciile de reparații – „reparare ușoară” – pentru toți reparatorii din UE.
Propunerea Comisiei trebuie să fie adoptată de Parlamentul European și de Consiliu.
Un recent sondaj Eurobarometru a arătat că 77 % dintre europeni simt că au o responsabilitate personală de a acționa pentru a limita schimbările climatice. Se aruncă produse care sunt adesea viabile și care pot fi reparate, dar care sunt adesea aruncate prematur, fapt care produce 35 de milioane de tone de deșeuri, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 261 de milioane de tone de emisii de gaze cu efect de seră în UE în fiecare an. De asemenea, se estimează că înlocuirea produselor în locul reparării lor îi costă pe consumatori aproape 12 miliarde euro pe an. În plus, se estimează că inițiativa va genera creștere economică și investiții în UE în valoare de 4,8 miliarde euro.
Adesea, consumatorii consideră însă că repararea este dificilă. Inițiativa privind „dreptul la reparare” completează o serie de alte propuneri prezentate de Comisie pentru realizarea unui consum durabil pe parcursul întregului ciclu de viață al unui produs, stabilind cadrul pentru un adevărat „drept la reparare” în întreaga UE.
Propunerea privind „dreptul la reparare” a fost anunțată în Noua agendă privind consumatorii și în Planul de acțiune privind economia circulară și completează alte instrumente care urmăresc obiectivul Pactului verde european privind consumul durabil prin reparare.
În ceea ce privește oferta, Regulamentul privind proiectarea ecologică a produselor sustenabile promovează posibilitatea de reparare a produselor în faza de producție. În ceea ce privește cererea, propunerea de Directivă privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi permite consumatorilor să ia decizii de cumpărare în cunoștință de cauză la punctul de vânzare.