Site icon TIMP ROMÂNESC

Radio România, finalistă la BBC Audio Drama Awards 2023 cu producția Anii ’60 de Ema Stere (regia Mihnea Chelaru)

Anii ’60 (The Sixties) de Ema Stere (regia artistică Mihnea Chelaru), o producție a Teatrului Național Radiofonic,este finalistă la BBC Audio Drama Awards 2023, la categoria Best European Drama BBC. Câștigătorii vor fi anunțați duminică, 19 martie 2023, în cadrul galei de premiere la BBC Broadcasting House (Londra).

Începând cu 2012, Premiile BBC Audio Drama recompensează anual originalitatea și calitatea remarcabilă a spectacolului radiofonic britanic, difuzat on air și online, și pe artiștii implicați în producția genului. O nouă categorie înființată în anul 2019, Best European Drama, pune în valoare rolul radiourilor publice europene în cultivarea și dezvoltarea audio drama și coagulează comunitatea internațională a artiștilor producători de teatru radiofonic în jurul valorilor profesionale. Anul acesta BBC sărbătorește centenarul teatrului radiofonic britanic, care a însoțit ascultătorii și a alimentat încrederea în valorile culturii în vremuri mai blânde sau mai grele, iar premiile din acest an sunt dedicate creativității echipelor implicate în producția acestei forme autonome de teatru.

Recunoașterea valorii producției noastre Anii ’60 ca finalistă pentru premiul Best European Drama ne onorează și reconfirmă poziția Teatrului Național Radiofonic al Radio România printre cei mai valoroși producători europeni de spectacol sonor. Câștigătoarea categoriei Best European Drama se va alege dintre cele trei producții finaliste: Burning de Sudabeh Mohafez (producție Czech Radio), Let Me Tell You de Marta Rebzda (producție Polskie Radio) și The Sixties de Ema Stere (Radio Romania).

Autoarea Ema Stere, consacrată cu romanul Copiii lui Marcel (distins cu premiile Uniunii Scriitorilor din România 2021 și „Sofia Nădejde” pentru Literatura Scrisă de Femei 2020), scrie cu aceeași vervă și har proză scurtă. Povestirile Emei Stere au apărut de-a lungul anilor în paginile revistelor Iocan și Capital Cultural și au captat cititorii prin umorul tranșant, tonul caustic, dublat de precizia și bogăția observațiilor de detaliu ale scriiturii. În pofida suprafeței restrânse, proza scurtă a Emei Stere are adâncimea perspectivei, concentrate pe personaje și situații ce recompun fragmentar panorama spiritului autohton. Al. Ioan Cuza (2020), Mama ucide uriașul (2019), Jos comunismul! – joc de strategie şi RPG (2019) se numără printre creațiile adaptate radiofonic sau scrise direct ca scenarii pentru Teatrul Național Radiofonic, iar Anii ’60 (2022) e cea mai recentă montare la Teatrul Național Radiofonic a prozei scurte a Emei Stere.

Anii ’60 comentează naufragiul primei generații de tineri decuplați de la lumea liberă, în anii consolidării regimului comunist în România. Cei născuți la finalul celui de-al Doilea Război Mondial aveau 20 de ani în anii ’60, iar în prezentul povestirii (și al ascultătorilor) au devenit niște epave umane, eșuate la căminul de bătrâni. Căminul ca miniatură a lumii românești surprinde relații interumane distorsionate, ierarhii de putere derizorii ce caracterizează o societate pentru care viața omului nu este o valoare în sine. O zi obișnuită în căminul de bătrâni e bulversată de o banală eroare, iar din haosul astfel născut iese la suprafață tragedia vieților confiscate de istorie. Valorile a două sisteme sociale, socialismul și capitalismul, sunt oglindite în eșecul existențial al personajelor. Opțiunea regizorului Mihnea Chelaru pentru o producție în sistem binaural e justificată de suprapunerea planurilor narative, de coexistența trecutului cu prezentul în mintea locatarilor căminului, remarcabil animați de întreaga distribuție. Anii ’60 revelează eșecul generațional al destinelor fără orizont, sufocate de regimul totalitar.

Exit mobile version