Într-o postare pe Facebook, directorul general al ANPC, Paul Anghel, prezintă câteva sfaturi utile pentru siguranța cumpărăturilor din mediul online.
Astfel, acesta atrage atenția că ”afacerile legitime acceptă în general plăţile electronice cu cardul şi nu solicită transferuri de bani. Neacceptarea plăţii cu cardul este suspectă; Introduceţi contul bancar sau datele cardului pentru efectuarea plăţii doar pe o pagină web securizată (va avea https:// la începutul denumirii afişate în bara de adrese şi o imagine cu un lacăt închis în browser). Nu trimiteţi niciodată contul bancar sau datele cardului prin e-mail, SMS sau mesagerie instant și nu dezvăluiţi informaţii personale unui comerciant online”, scrie Anghel.
Pentru protejarea informaţiilor, directorul general al ANPC recomandă celor care vor să facă achiziții online să verifice (online sau telefonic) dacă afacerea este legitimă.
”Asiguraţi-vă că website-ul este sigur. Căutaţi imaginea unui lacăt şi https:// în bara de adrese. Nu împărtăşiţi informaţii care ar putea fi folosite pentru a vi se ghici parolele şi fura identitatea. De exemplu, nu folosiţi data naşterii ca parolă. Asiguraţi-vă că aveţi instalate pe toate dispozitivele personale, inclusiv pe laptop, tabletă şi telefon, o soluţie împotriva programelor malware şi un software antivirus și că sunt actualizate. Nu vă trimiteţi niciodată datele bancare sau datele cardului de credit prin e-mail”, mai scrie Paul Anghel.
Pentru protejarea dispozitivelor, cumpărătorii sunt sfătuiţi să seteze o parolă, un cod PIN sau un cod de acces pentru a opri alte persoane să le folosească dispozitivele.
De asemenea, trebuie actualizate aplicaţiile şi sistemele de operare de îndată ce sunt versiuni noi disponibile.
În plus, cumpărătorii online trebuie să se asigure că dispozitivul lor nu se conectează automat la noi reţele wifi fără permisiunea lor expresă. În cazul conectării la reţele necunoscute sau reţele wifi publice, aceştia trebuie să evite să introducă orice informaţii confidenţiale sau sensibile, cum ar fi nume de utilizator, parole, datele cardului.
”Instalaţi aplicaţii doar de la furnizori de încredere. Pentru parole, utilizaţi o combinaţie de majuscule, minuscule, numere şi simboluri. Parolele lungi sunt puternice, gândiţi-vă mai degrabă la fraze decât la parole. Nu folosiţi aceleaşi parole pentru conturi diferite. Nu deschideţi ferestre pop-up suspecte sau faceţi clic pe linkuri sau ataşamente din e-mailuri sau mesaje text de la persoane pe care nu le cunoaşteţi. Nu răspundeţi la apeluri telefonice care vă cer să acceseze de la distanţă calculatorul dumneavoastră – închideţi imediat apelul. Fiţi precaut la orice solicitare neobişnuită de a plăti pentru bunuri sau servicii pe care nu vă amintiţi să le fi cumpărat. Puteţi fi tras la răspundere legal dacă furnizaţi datele de plată unei surse implicate în activităţi frauduloase – verificaţi întotdeauna dacă beneficiarul plăţii este legitim. Nu deschideţi e-mailuri de la persoane pe care nu le cunoaşteţi. Verificaţi e-mailurile care pretind că provin de la prieteni sau de la membri ai familiei, asigurându-vă că adresa de e-mail este corectă”, mai scrie directorul ANPC.