2016 va fi anul în care comerţul online românesc va depăşi graniţa de 6 miliarde de lei, afacerile din acest sector urmând să se situeze la un nivel istoric pentru România, afirmă experţii de la KeysFin, într-o analiză privind business-ul din comerţul online din intervalul 2011 – 2016.Potrivit datelor financiare analizate de KeysFin, cifra de afaceri din e-commerce-ul românesc a crescut susţinut în ultimii ani, de la 1,68 miliarde de lei în 2011, la 5,47 miliarde de lei în 2015. Cea mai semnificativă evoluţie a fost marcată între 2014 şi 2015, când business-ul din acest sector a avansat cu peste 2 miliarde de lei. Creşterea afacerilor a venit pe fondul dezvoltării spectaculoase a serviciilor de comerţ online, asigurate în prezent de peste 5.300 de firme, cu peste 2600 mai multe decât în urmă cu 5 ani. Statisticile KeysFin arată că, pe fondul creşterii interesului românilor pentru produsele şi serviciile vândute pe internet, profitablitatea sectorului a avansat de la 47,4 milioane lei în 2011 la 233,7 milioane lei în 2015, iar pentru 2016 se preconizează o ţintă de peste 300 milioane de lei. ”2016 se anunţă a fi cel mai bun an din istoria business-ului online din România. Un argument de actualitate îl reprezintă rezultatele spectaculoase din campania Black Friday 2016 care a dovedit că online-ul românesc a ajuns la un nivel de fenomen naţional. Nu neapărat reducerile cât volumul spectaculos al vânzărilor a dovedit că românii sunt tot mai interesaţi de vânzările din aşa-numitele mall-uri virtuale”, au explicat analiştii.
Pentru retailerul online eMag, de exemplu, Black Friday 2016 a adus încasări record, de 300 de milioane de lei. Într-o singură zi, pe 18 noiembrie, compania a vândut peste 1,1 milioane de produse online.
Procesatorul de plăţi PayU a anunţat, în context, că ediția Black Friday de anul acesta, desfășurată în zilele 18-20 noiembrie, a generat 188.000 tranzacții online în valoare totală de 113,3 mil lei, cu 67% mai mult decât ediția de anul trecut. S-a ajuns până la 500 de tranzacții pe minut, de două ori mai multe față de nivelul maxim de anul trecut.
Cea mai mare tranzacţie a fost de 143.000 lei, comandă venită din Ungaria, iar valoarea medie a coşului de cumpărături a fost de 602 lei, cu 6% mai mare față de Black Friday 2015.
Piaţa comerţului electronic românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, numărul firmelor care oferă astfel de servicii dublându-se într-un interval foarte scurt. Cel mai important jucător din piaţă, potrivit datelor financiare din 2015, depuse la Ministerul Finanţelor, este compania Dante International SA, cu afaceri de 1,7 miliarde de lei în 2015. În top 10 – cei mai importanţi jucători din e-comerţul românesc, urmează, în ordinea cifrelor de afaceri: Fashion Days Shopping SRL (221 mil. lei), Studio Moderna SRL (188 milioane lei), PayPoint Services SRL (188 milioane lei), Corsar Online SRL (173mil.lei) şi PC Garage SRL (166 milioane lei). În clasament s-au mai situat, în ordine, Payzone SA (155 milioane lei), Teamnet Business Services (130 milioane lei), Euronet Services SRL (88 milioane lei) şi Elefant Online S.A. (78 milioane lei). ”Aceste companii administrează câteva dintre cele mai populare mall-uri online, de la eMag la Fashion Days, PC Garage sau Elefant.ro, portaluri care, prin investiţiile masive în promovarea serviciilor online, au crescut gradul de încredere al românilor în comerţul pe internet”, explică analiştii.
Românii, sărbătorile şi internetul
Analiza KeysFin arată, totodată, un alt aspect interesant şi relevant privind dinamica pieţei e-comertului românesc. Dinamica evoluţiei cifrei de afaceri lunare a sectorului arată că sezonalitatea are un caracter important în business-ul pe internet.
”Graficul KeysFin arată că apetitul românilor pentru cumpărături online are legătură, în mare parte, cu evenimentele sociale de peste an – Ziua Îndrăgostiţilor, Mărţişorul, 1 şi 8 Martie, Black Friday şi Crăciunul sunt punctele de maxim interes atunci când numărul utilizatorilor şi volumul de afaceri ating niveluri superioare mediei lunare. Iar retailerii au înţeles foarte bine acest fenomen şi îşi adaptează politicile comerciale în funcţie de sezonalitate”, spun analiştii. Dincolo de punctele de interes, evoluţia e-commerce-ului românesc se află pe o pantă ascendentă la nivel general, semn că încrederea românilor în acest sector s-a întărit puternic în ultimii ani.
”Maturizarea pieţei e-commerce, dincolo de creşterea calităţii serviciilor şi ofertelor, are legătură în mare parte cu schimbările semnificative intervenite în obiceiurile de consum. Evoluţia tehnologică din ultimii ani, asociată cu extinderea serviciilor de internet şi ieftinirea terminalelor (laptopuri, smartphone-uri, tablete etc.) au contribuit decisiv la dezvoltarea pieţei e-commerce. Tot mai mulţi români au învăţat cum să cumpere online, care sunt avantajele, cum să caute alternativa la magazinele clasice”, afirmă cei de la KeysFin.
Atenţie la cumpărăturile online!
Dezvoltarea spectaculoasă a serviciilor de e-commerce vine şi cu provocări pe măsură. Dincolo de cele de infrastructură şi servicii, experţii de la KeysFin remarcă riscurile asociate tranzacţiilor online raportate la nivelul de educaţie al clienţilor în acest sector. ”Avem încă destui români care cad victime site-urilor clonate, care, în febra căutării preţului cel mai mic, ajung pe portaluri fantomă, unde informaţiile de pe carduri le sunt copiate, iar banii sunt retraşi de hackeri din conturi. Vestea bună este că sistemul bancar s-a adaptat acestui fenomen şi a dezvoltat măsuri de protecţie pe măsură, în genul codului unic de tranzacţie transmis pe SMS”, spun analiştii.
Potrivit acestora, la fel ca în comerţul tradiţional, este nevoie ca şi pe internet clienţii să manifeste o atenţie sporită şi să îşi ia toate măsurile pentru securizarea tranzacţiilor. ”Dacă un site, de exemplu, vă cere codul PIN în cazul unei tranzacţii cu cardul, este bine să ştiţi că acest lucru este ilegal şi că vă supuneţi unui pericol. Un serviciu legal de plată online va cere numai codul CVC, de trei cifre, de pe spatele cardului. De asemenea, este bine ca atunci când faceţi tranzacţii online, să verificaţi ulterior suma extrasă din cont. Şi acestea sunt doar două dintre lucrurile esenţiale pe care ar trebui ca toţi clienţii să le facă atunci când fac shopping online”, au mai declarat experţii KeysFin.
Informaţiile sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania.