Registrul Electoral va fi extins şi pentru românii din diaspora, iar modificările aduse vor permite românilor din străinătate să voteze cât mai aproape de locul în care îşi au domiciliul sau reşedinţa.
Legea privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente introduce noi reguli pentru votul alegătorilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate, reguli ce se vor aplica pentru prima dată la alegerile parlamentare din 2016.
Înscrierea în Registrul electoral se va face începând cu data de 1 aprilie a anului în care au loc alegeri parlamentare la termen și până la data expirării a 48 de ore de la data începerii perioadei electorale.
Astfel, alegătorii cu domiciliul în ţară şi cu reşedinţa în străinătate, precum şi cei cu domiciliul în străinătate se pot înscrie în Registrul electoral cu adresa din străinătate pentru scrutinul respectiv în baza unei cereri scrise, datate și semnate, cuprinzând numele, prenumele, codul numeric personal, însoţită de o copie a actului de identitate şi o copie a documentului care dovedeşte reşedinţa, eliberat de autorităţile străine, sau a paşaportului, cu menţionarea statului de domiciliu, transmise prin poştă sau depuse la misiunea diplomatică sau oficiul consular.
Documentele vor fi transmise Autorităţii Electorale Permanente (AEP) de misiunile diplomatice sau oficiile consulare, după caz, în termen de 24 de ore de la primire.
Datele care se înscriu în Registrul electoral pentru alegătorul român cu domiciliul în străinătate sunt: numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui; data naşterii; locul naşterii; codul numeric personal; adresa de domiciliu; numărul pașaportului; data eliberării paşaportului și data expirării paşaportului.
În Registrul electoral operează personalul împuternicit de către AEP, pe baza datelor furnizate de alegători în documentele depuse la misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
De asemenea, alegătorii au dreptul să verifice înscrierea în Registrul electoral. Întâmpinările împotriva omisiunilor, a înscrierilor greşite şi a oricăror erori din Registrul electoral se depun la birourile judeţene sau la filialele AEP, aceasta fiind obligată să se pronunţe, prin decizie, în cel mult 3 zile de la data înregistrării.
Contestaţiile împotriva deciziilor privind alegătorii cu domiciliul în străinătate se soluţionează, în cel mult 3 zile de la data înregistrării, de către Judecătoria Sectorului 1 a Municipiului București, prin hotărâre definitivă.
Astfel, românii stabiliți în străinătate vor vota numai la secţiile de votare organizate pe lângă misiunile diplomatice, oficiile consulare, secţiile consulare și institutele culturale din străinătate ale României.
Fiecare alegător înscris în Registrul electoral cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate este arondat unei singure secţii de votare.
Autoritatea Electorală Permanentă subliniază că pot fi organizate, cu acordul autorităţilor din ţara respectivă, secţii de votare şi în alte locaţii decât cele în care îşi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
Pe listele electorale vor figura cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate, înscriși în Registrul Electoral.