La 4 martie 2019, la București, a avut loc reuniunea cvadrilaterală a miniștrilor afacerilor externe ai Republicii Azerbaidjan, Georgiei, României și Turkmenistanului, dedicată promovării inițiativei privind crearea rutei de transport de mărfuri între Marea Neagră și Marea Caspică.
Cu această ocazie, miniștrii Elmar Mammadyarov, David Zalkaliani, Teodor Meleșcanu și Rashid Meredov au semnat o Declarație politică, ca expresie a angajamentului comun pentru avansarea inițiativei rutei de transport de mărfuri între Marea Neagră și Marea Caspică și operaționalizarea proiectului în termen cât mai scurt.
Discuțiile au prilejuit un schimb de evaluări și opinii cu privire la stadiul de dezvoltare a proiectului și calea de urmat pentru materializarea acestuia într-o inițiativă de succes, cu un impact real la nivelul vieții cetățenilor și mediului de afaceri din țările implicate.
Pornind de la sprijinul politic exprimat prin Declarația comună, ministerele de resort și agențiile naționale din cele patru state vor înființa un grup de lucru la nivel de experți pentru identificarea și soluționarea tuturor aspectelor tehnice.
În marja reuniunii cvadrilaterale, ministrul român de externe a avut întrevederi bilaterale cu cei trei omologi, fiind trecut în revistă stadiul relațiilor bilaterale, inclusiv din perspectiva exercitării de către România a Președinției semestriale a Consiliului Uniunii Europene.
Ruta de transport mărfuri Marea Neagră – Marea Caspică este un proiect lansat de România și Turkmenistan, care vizează crearea unei rute de transport inter-modal, maritim/fluvial și rutier/feroviar, între Europa Centrală și de Nord și Caucazul de Sud și Asia Centrală, cu perspectiva conectării la regiunea Asia-Pacific.
Ruta se bazează pe contiguitatea geografică a României, Georgiei, Republicii Azerbaidjan și a Turkmenistanului, a facilităților oferite de porturile Constanța (România), Poti (Georgia), Baku (Azerbaidjan) și Turkmenbași (Turkmenistan), a conexiunii directe între portul Constanța și râul Dunărea și, ulterior, a cursurilor de apă și canalelor interne de pe continentul european, cu accesarea Europei Centrale și de Nord.
Contextul lansării proiectului este determinat, pe de o parte, de evoluțiile impresionante în întreaga regiune în domeniul conectivității transportului de mărfuri și modernizării facilităților portuare, iar, pe de altă parte, de accentul deosebit pus de Uniunea Europeană pe conectivitate, evidențiat inclusiv prin adoptarea, în octombrie 2018, a Strategiei privind conectarea Europei și a Asiei.