Nu mai puțin de 82% dintre românii care au avut părinți cu un nivel înalt de educație au reușit să mențină standardul ridicat în propria educație, România situându-se pe primul loc în UE din acest punct de vedere, urmată de Irlanda și Luxemburg (ambele 79%) și Cipru (78%), relevă un studiu al Eurostat.
În 2011, România se situa pe ultimele locuri în UE în ceea ce privește accederea respondenților care au avut părinți cu o educație precară la un nivel înalt de educație. Doar 9% dintre românii care au avut părinți cu un nivel de educație scăzut au reușit să facă studii universitare, 67% au făcut studii medii, iar 23% au avut și ei o educație precară.
Din punctul de vedere al gradului de absolvire a unei instituții de învățământ superior în rândul românilor cu părinți puțin educați, situația este mai gravă decât în România doar în Ungaria și Bulgaria (8%), și respectiv Slovacia, Polonia, Croația și Cehia (7%), în condițiile în care media UE este de 18%. La polul opus, cele mai semnificative proporții ale respondenților cu părinți cu educație precară care au absolvit studii superioare se înregistrează în Marea Britanie (32%) și Finlanda (33%).
De asemenea, în aceeași categorie de respondenți cele mai ridicate procente de absolvenți de studii medii s-au înregistrat în Cehia (83%), Slovacia (78%) și Polonia (75%), în timp ce nivelul de educație scăzut s-a păstrat în proporțiile cele mai mari în Malta (73%), Portugalia (68%), Luxemburg (52%), Italia și Spania (ambele 50%).
În ceea ce privește românii care au avut părinți cu studii medii, doar 2% au declarat în 2011 că au un nivel de educație mai scăzut, cel mai mic din UE cu excepția Cehiei (1%), 54% au menținut nivelul de instruire, în timp ce 44% au absolvit studii superioare, locul opt în UE din punct de vedere al trecerii la un nivel mai bun de educație.
Nivelul de pregătire în cadrul respondenții cu părinți cu studii medii s-a păstrat cel mai mult în Cehia și Slovacia (72%), Croația (71%) și Austria (70%). Țările în care s-a înregistrat cea mai accentuată creștere a nivelului de pregătire în a doua generație sunt Franța (56%), Cipru (53%), Irlanda și Spania (52%) și Grecia (51%).
România stă mult mai bine la menținerea nivelului ridicat de educație în rândul celor care au părinți cu studii superioare, nu mai puțin de 82% reușind să mențină același nivel, în timp ce 18% au absolvit studii medii. România este pe primul loc în UE din acest punct de vedere, urmată de Irlanda și Luxemburg (79%), Cipru (78%) și Belgia (76%). La polul opus, procentajul cel mai scăzut de menținere a gradului ridicat de educație al părinților s-a înregistrat în Germania și Malta (50%), Croația (52%) și Cehia (55%).