Companiile francizoare care oferă afaceri în franciză firmelor de pe piața românească au la dispoziție noul Registru Național de Franciză, pentru a-și înregistra acolo documentul de dezvăluire de informații, potrivit prevederilor Legii 179/2019, a francizelor.
Registrul a fost înfiintat în octombrie 2019, de Asociația Română de Franciză, in conformitate cu Legea 179/2019. Registrul ar trebui să conducă la transparentizarea clauze contractuale. Francizorii au posibilitatea de a înregistra în mod gratuit documentul de dezvăluire de informaţii în Registrul Naţional de Franciză.
Conform legii, francizorul furnizează potenţialului francizat un document de dezvăluire de informaţii, care trebuie să conţină date specifice referitoare la:
- a) istoricul şi experienţa francizorului;
- b) amănunte privind identitatea managementului francizei;
- c) istoricul de litigii al francizorului şi al conducerii acestuia;
- d) suma iniţială pe care trebuie să o investească francizatul;
- e) obligaţiile reciproce ale părţilor;
- f) copii ale rezultatului financiar al francizorului din ultimul an;
- g) deţinerea informaţiilor cu privire la unitatea-pilot.
Asociația Română de Franciză este o organizație non-guvernamentală, care va primi o anumită autoritate din partea statului, ce se va răsfrânge asupra tuturor afacerilor în franciză din România, chiar dacă acestea nu sunt membre ale acestei asociații.
Asociația Româna de Franciză a fost înființată în 2006 și a primit statut ca fiind de utilitate publică în 28 iulie 2015, prin hotărâre de guvern.
În România, cele mai comune afaceri în franciză necesită o investițe între 5.000 și 20.000 de euro.
Avantajul principal este că profitul este destul de sigur, pentru că e vorba de afaceri verificate, cu rețete dovedite și marketing și publicitate în spate.
Partea proastă este că marjele de profit sunt destul de mici, prețurile, cheltuielile și standardele obligatorii fiind impuse de compania francizoare. Micile afaceri în franciză sunt și foarte dependente de firmele francizoare, iar asta nu este întotdeauna bine.
Un eșec răsunător a fost cel al rețele de francize Mic.ro, înființate de omul de afaceri Dinu Patriciu, care a decedat între timp.
Înaintea lui a murit și franciza sa, creând probleme mari micilor antreprenori locali care și-au deschis magazine de cartier sub acest brand. Cele mai cunoscut francize la nivel mondial sunt branduri ca McDonald’s sau Subway.
În România, au ajuns cunoscute și branduri francizoare mai mici, ca Fornetti, Shop&Go (al Mega Image), La Doi Pași, Meli Melo, 5toGo, Patiseria Tineretului etc. – sursa: Startupcafe.ro