În Balcani există doar patru miliardari – trei greci şi un român – arată ultimul clasament Forbes. Românul este aşa-numitul ţar agrar Ioan Niculae. Oficial, el deţine 1,1 miliarde de dolari. Aceeaşi persoană este cetăţean de onoare al oraşului Sviştov şi încearcă să facă afaceri în oraşul bulgăresc, în afară de Zimnicea, aflat pe celălalt mal. Afacerile miliardarului Nicolae în Bulgaria au început în urmă cu 3 ani, când a pus a pus în funcţiune linia de feribot ce leagă Sviştov de Zimnicea. Investeşte 5,5milioane de euro şi devine „ortac” al statului, scrie publicația bulgară Trud, preluată de Rador. Statul bulgar îşi ia destui bani din conexiunea de transport – în medie câte 7000 de leva din taxe de cheu şi circa 3000 de leva pe lună din tafire portuare. Pentru fiecare acostare a unui vas se plătesc separat câte 20 de leva. Vama bulgară percepe de la trecători taxe de drum şi de tranzit, precum şi vignete. Statul este mulţumit, însă Niculae nu mai este, din cauza stîrii precare a drumului până la feribot. ”Am pierdut mult de la companiile turceşti, am în vedere clienţi, din cauza deservirii proaste a tirurilor care trec pe drumul ce leagă de secole Orientul Apropiat de Europa de Vest. Guvernul bulgar a dat portul în concesiune unor oameni care nu au făcut nimic şi niciodată nu vor face nimic. Iar Bulgaria are un mal excelent. Statul nu a investit nicio stotincă pentru feribotul de la Sviştov”, povesteşte Ioan Niculae, şi se miră de ce Bulgaria nu îşi foloseşte potenţialul economic.”Afacerile trebuie să fie administrate. Dacă nu poţi, atunci controlează-le. Dacă nici asta nu ştii, lasă mai bine pe altcineva, care este mai competent”, dă miliardarul un sfat gratuit şi îşi îndreaptă privirile spre Zimnicea.
Oraşul, decăzut cândva, începe să înflorească. Recent, acolo a fost inaugurată încă o fabrică mare a companiei lui Ioan Niculae. Aceasta este pentru prelucrarea culturilor oleaginoase.
„Am primit de la stat subvenţii în valoare de 3 milioane de euro pentru producţie”, explică Niculae. „Am făcut aceste investiţii pentru a îi ajuta pe partenerii noştri din Bulgaria să livreze producţia pentru necesarul fabricii. Livrările vor fi directe, pentru că fiecare intermediar din lanţ duce la majorarea preţului produsului finit. De aceea intenţionăm să facem depozite pe malul bulgăresc. Acolo vom livra şi vom vinde îngrăşăminte. Vreau să-i ajut pe producătorii bulgari. Ei pot să aibă în persoana mea garanţia că îşi vor vinde producţia. Lucrez la preţul pieţei”.”Ne trebuie soia, rapiţă, floarea soarelui, porumb. Aceasta a fost şi ideea când am decis să facem linia de feribot Sviştov – Zimnicea”, precizează Niculae. Datorită ocupării locurilor de muncă pe care o asigură pentru locuitorii oraşului Sviştov în întreprinderile sale, precum şi datorită garanţiei că va cumpăra întreaga producţie din câmpurile din apropiere, magnatul român a fost declarat cetăţean de onoare al oraşului Sviştov.
Niculae recunoaşte că a dorit să aibă afaceri la fel de mari şi în Bulgaria, în urmă cu câţiva ani l-a atras stabilitatea financiară, impozitele mai mici, politica fiscală bună. „Este ridicat însă preţul la energie, în special cel al gazului natural. Sviştov nu are însă deloc gaz. Dacă eu nu aş fi adus combustibil albastru la Zimnicea, nici acolo nu ar fi existat economie şi întreprinderi funcţionale. Totul porneşte de la energie”, spune în mod categoric antreprenorul. Şi continuă cu administraţia, arată experienţa sa bulgară. În urmă cu câteva luni, Niculae a cumpărat un teren în valoare de 250.000 de leva, pe malul oraşului Sviştov, însă a apărut un lucru neaşteptat, cu o fâşie din fondul forestier, care traversează proprietatea sa şi este exclusiv proprietate de stat.”Pentru a se construi ceva acolo, trebuie schimbat statutul terenului. Am cumpărat terenul, însă acum cineva trebuie să ne permită să punem piciorul pe acest teritoriu”, explică investitorul. El este însă îngrozit de procedurile greoaie din Bulgaria. „Pronunţarea în aces caz şi emiterea autorizaţiilor de către instituţii durează de mai bine de un an. Eu sunt gata să investesc imediat, însă aceste proceduri birocratice îmi pun piedici şi tergiversează lucrurile”, se enervează românul.
Cu toate acestea, nu este dezamăgit şi vizionează terenuri corespunzătoare în apropiere de Veliko Târnovo, unde vrea să construiasca un depozit de petrol.”Însă în Bulgaria încă mai sunt dificultăţi mari legate de transport. Drumurile sunt înguste, cu găuri, şi îngreunează circulaţia camioanelor. Cum îmi voi transporta cerealele, dacă nu sunt drumuri bune? Încă nu se ştie pe unde va trece autostrada Hemus. Până când aceste lucruri nu vor fi clarificate, nu ştiu în ce teren va trebui să investesc. Dacă cumpăr clădiri în regiunea vechiului traseu şi investesc bani acolo, peste o perioadă de timp se poate dovedi a fi de nefolosit”, descrie antreprenorul încă o problemă.
În acelaşi timp, la Zimnicea şomajul este 0%. Niculae a construit acolo fabrici pentru biodiesel, uleiuri, ţevi de oţel şi de polietilenă. Mai există întrepinderi pentru saci din polietilenă, pentru materiale destinate industriei textile, combinat de prelucrare a cărnii şi unul de prelucrare a laptelui. În afara oraşului, are grijă de 400 de hectare de viţă de vie, iar în mijlocul masivului este construită o modernă fabrică de vin, cu dotări din Bulgaria.
Zimnicea mai are sere pentru legume, fabrici pentru prelucrarea tutunului, zahărului, precum şi o moară. „Aici statul, dacă nu ajută, cel puţin nu pune piedici”, deconspiră „numărul” miliardarul. Şi la întrebarea logică legată de motivul prezenţei sale în Bulgaria, răspunde surprinzător: „Mi-am construit casa exact lângă Sviştov, pentru că malul dv. este foarte frumos. Apusul şi imaginea oraşului sunt ceva unic”.