Patru zile de grevă a sectorului autotransporturi au fost fixate de pe 9 pe 13 decembrie, o perioadă crucială, tocmai înaintea sărbătorilor de Crăciun.
Decizia a luat-o Unatrans, asociaț ia care reunește principalele sigle sindicale naționale ale trasportatorilor: Confartigianato Trasporti, Fai, Cna-Fita, Confatrasporto și Fiap L.
Un comunicat al Comitetului Executiv al Unatrans informează că “a ratificat decizia de a proclama oprirea serviciilor de autotransport începând de la ora 00 de luni 9 decembrie până la ora 24 de vineri 13 decembrie luată de Președinția Unitrans la încheierea întâlnirii cu subsecretarul de stat (Rocco) Girlanda (de la ministerul Infrastructurii și Transporturilor) din data de 13 noiembrie 2013.
Motivele protestului sunt tăierea rambursării accizelor, incertitudinea absolută privind resursele destinate sectorului, cu referire în special la intervențiile pentru limitarea costului forței de muncă, absența de inițiative concrete pentru reprimarea fenomenului de cabotaj abuziv practicat de operatori externi”.
Un responsabil al organizației Confartigianato Trasporti Bergamo, Dario Mongodi, a declarat: “În loc să se penalizeze tot mai mult micii transportatori, veriga slabă a întregii filiere de transport, este necesar ca autoritățile să-și îndrepte atenția asupra controlului clienților și în special a operatorilor străini care, în țara noastră, din cauze ce trebuie descoperite, sunt lăsați fără a fi penalizați să circule în dreapta și-n stânga fără un minim control privind timpul de șofat. Din 100 de controale efectuate pe șosele, numai 2 sau 3 sunt asupra unor vehicule străine”.
Un numitor comun al declarațiilor responsabililor de asociații ale transportatorilor este cel al “străinilor” care au început să facă concurență transportatorilor italieni. În principal, șoferii italieni sunt supărați pe români, și de fașt ei sunt motivul principal de nemulșumire.
“Tiruri, benzina mai scumpă și românii. Camionagii blochează Italia”, scrie Dario Di Vico în Corriere della Sera. “Camionagii amenință o oprire extraordinară a vehicu – lelor în 9 decembrie. Un protest care riscă să blocheze țara, declarat de toate sindicatele a așa-numiților mici transportatori. Motivele protestului sunt variate: legea de Stabilitate (adică le – gea Bugetului – n.r.) care taie 330 de milioane de contribuții sector – u lui, dar în special concurența camionagiilor români care acceptă plăți reduse”, scrie Corriere. “
Greva, care a fost declarată în mod unitar de toate sindicatele, este împotriva legii stabilității care taie autotransportului circa 330 de milioane de contribuții destinate rambursării accizelor la carburanți și alte fonduri. Este vorba de acele transferuri ale statului care au servit de-a lungul anilor la menținerea fragilului compromis cu o categorie distrusă de prețul carburantului, de o concurență sălbatică și apoi pusă în mod definitiv pe butuci de Marea criză.
Dacă în 2008 se înmatriculau într-un an peste 22.000 de vehicule grele acum am trecut la 9.500. Organizațiile se plâng de benzina mai scumpă și taxată a Europei și trebuie să facă față firmelor din Europa de Est care au costuri ale carburanților și pentru angajați mai mici cu 30 și 40%. Se spune că în fiecare zi se închid 25 de firme mici.