Statul va prelua compania Blue Air, aflată într-o situație economică dificilă. Potrivit surselor TVR INFO, 75% din acțiunile transportatorului aerian vor fi preluate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, în contul datoriilor neplătite.
Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, Florian Daniel Geantă, a declarat pentru cursdeguvernare.ro că în decursul zilei de joi va notifica Blue Air că a inițiat această procedura, după ce Ministerul Finanțelor a decis să fie executată garanția privind ajutorul de stat acordat în vara anului 2020.
„În baza adresei pe care am primit-o ieri (miercuri – n.r.) de la Ministerul Finanțelor, vă pot spune că am inițiat procedura prin care o să devenim acționar majoritar al Blue Air”, a declarat șeful AAAS, potrivit sursei citate.
Potrivit lui Daniel Geantă, AAAS a solicitat Ministerului Finanțelor să îi fie puse la dispoziție toate documentele necesare pentru a putea începe procedura, care este formată din mai multe etape, inclusiv notificarea Ministerului Transporturilor și aprobarea procedurii în cadrul AGA Blue Air.
Întrebat dacă poate estima un termen până la care AAAS va prelua pachetul majoritar de acțiuni la operatorul de transport aerian, Daniel Geantă a menționat că este greu de precizat cât timp va dura această procedură pentru că urmează să aibă loc și o rundă de întâlniri cu reprezentanții Blue Air.
În august 2020, Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență nr 139, prin care statul român acorda ajutoare companiilor TAROM și Blue Air, pentru compensarea pierderilor economice suferite din cauza pandemiei de Covid.
Comisia Europeană a avizat pozitiv acordarea acestor ajutoare, astfel că Blue Air anunța că va contracta împrumutul de 301 milioane de lei de la Eximbank.
În baza actului normativ, Ministerul Finanțelor era abilitat să garanteze, în numele și pe contul statului, unul sau mai multe împrumuturi bancare în valoare totală de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat și ajutor de salvare, acordate în condiții speciale.
Compania nu s-a putut însă redresa și, în perioada 1 mai 2021-30 aprilie 2022, a anulat peste 11.000 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare de peste 66,5 milioane de lei, conform Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a amendat compania cu 2 milioane de euro la începutul lunii iulie.
În septembrie 2022, Blue Air a anulat toate zborurile programate până pe 12 septembrie, motivând poprirea tuturor conturilor companiei de Ministerul Mediului. Ulterior, compania a anunțat pasagerii că zborurile nu vor fi reluate mai repede de 10 octombrie.
În perioada 6 septembrie-10 octombrie, un număr de peste 155.000 de pasageri au fost afectați de suspendarea zborurilor, iar ANPC a aplicat încă o amendă de 10 milioane de lei companiei aeriene.
La jumătatea lunii octombrie, directorul general al companiei, Cristian Rada, a anunțat salariații, printr-un mesaj intern, că reluarea zborurilor nu va avea loc mai devreme de două luni. Compania a mai informat că se află în discuții cu doi potențiali investitori și că așteaptă un răspuns final din partea autorităților române.
La 9 noiembrie, ANAF a început să pună sechestru pe aeronavele companiei Blue Air după ce aceasta a adunat datorii de zeci de milioane de euro către stat.
Potrivit unui document al Ministerului Finanțelor Publice, remis către un parlamentar, Blue Air nu a mai achitat ratele, dobânzile și comisioanele aferente creditului accesat de la Eximbank încă din luna noiembrie a anului trecut, notează sursa citată.
În calitate de garant, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, spune că a achitat la zi ratele și dobânzile neplătite de Blue Air, totalul plăților și altor garanții emise ridicându-se până la începutul lunii octombrie la peste 140 milioane lei.