Sistemele IT insulare ale administrației centrale, care nu comunică între ele și au costuri majore de operare și întreținere, vor fi înlocuite cu tehnologia cloud realizată la nivel guvernamental, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență al Guvernului.
Autoritățile publice din România au cheltuit miliarde de euro în ultimii ani pe sisteme informatice, iar zeci de achiziții publice în domeniu s-au soldat cu dosare penale și condamnări definitive pentru corupție. În plus, aceste sisteme sunt ”insulare”, adică nu pot comunica între ele, ceea ce se traduce în birocrație suplimentară pentru cetățeni și companii.
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) vor avea sarcina de a construi și opera cloud-ul guvernamental, adică un sistem centralizat IT&C, care să permită comunicarea între sistemele informatice ale diferitelor instituții guvernamentale.
OUG arată că sistemul de cloud guvernamental va prelua actualele sisteme IT de la instituțiile publice, cu excepția autorităților locale, a parlamentului, a administrației prezidențiale și a sistemului de justiție.
Prețul realizării acestui sistem nu este precizat în proiectul de OUG, dar textul legislativ arată că va fi finanțat atât din fonduri guvernamentale, cât și din fonduri europene.
De la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe de urgență sistemele informatice achiziționate de autoritățile și instituțiile publice vor fi dezvoltate astfel încât să fie pregătite pentru migrare în Cloud-ul Guvernamental. Autoritățile și instituțiile publice au obligația migrării și integrării sistemelor informatice în sistemul de Cloud Guvernamental, în termen de doi ani de la data primirii notificării transmise în acest sens de către Autoritatea pentru Digitalizarea României.