Site icon TIMP ROMÂNESC

Susţinerea femeilor în teatrul din România și Estul Europei – proiect câştigător la Ibsen Scholarships 2014

“Susținerea femeilor artist în teatrul din România și Estul Europei” este unul dintre cele trei câștigătoare ale grantului Ibsen Scholarships 2014. Anul acesta au fost primite 85 de aplicații din 43 de țări, iar juriul alcătuit din  Cliff Moustache, Line Rosvoll și Helge Rønning, cu Hilde Guri Bohlin secretar, a declarat că a avut o misiune foarte grea în alegerea câștigătorilor.

 ”Au fost atât de multe proiecte interesante! Ele acopereau multe aspecte ale teatrului contemporan și elemente ale operei lui Ibsen, și proveneau din multe părți diferite ale lumii. Unele dintre proiecte implicau colaborări între companii teatrele din mai multe țări”, se arată în declarația juriului concursului.

 “Susținerea femeilor artist în teatrul din România și Estul Europei” se axează pe personajele feminine ale lui Ibsen, folosindu-le ca instrument pentru aducerea în prim-plan a perspectivei artistice feminine și pentru a susține astfel femeile-artist din teatrul românesc, extinzând apoi conversația și în Estul Europei. În același timp, proiectul subliniază importanța și valoarea pieselor lui Ibsen în contextul social și artistic românesc aflat în plină reinventare. Nu în ultimul rând, proiectul va contribui la re-imaginarea  personajelor feminine ale lui Ibsen din perspectiva secolului 21.

Juriul a declarat despre proiect că ”Este o propunere foarte ambițioasă, care are ca punct de plecare situația actuală din teatrul românesc, în care sunt foarte puține femei-regizor active. Așa cum se formulează în aplicație, teatrul românesc este dominat de ”the male gaze”/privirea masculină, chiar și atunci când rolurile principale sunt feminine, cum se întâmplă în piese precum Casa păpușilor sau Hedda Gabler. Situația este agravată de faptul că există un număr de femei aproape egal cu cel al bărbaților care încep studiile de regie, dar foarte puține dintre ele au o șansă de a profesa, iar când o fac activează mai ales în teatrul independent”.

În prima sa fază, proiectul își propune să organizeze o audiție națională pentru femeile din teatrul românesc (actrițe și regizoare) la care sunt invitate toate artistele care doresc să-și prezinte versiunile lor de personaje ibseniene. Audiția va fi urmată de o discuție despre personajele lui Ibsen văzute din perspectiva femeii contemporane.

Faza a doua a proiectului constă în producerea a trei spectacole diferite regizate de trei tinere regizoare cu susținerea unor instituții culturale din București. Apoi, proiectul implică colaborări cu grupuri teatrale din Polonia, Slovacia, Slovenia și Letonia, precum și lansarea unui website și a unei antologii de texte cu titlul Surorile Heddei. Susținerea femeilor artist, în luna martie 2016.

În concluzie, juriul a fost impresionat de motivația și de îndrăzneala proiectului și consideră că acesta va contribui substanțial la o înțelegere teatrală a operei lui Ibsen dintr-o perspectivă feminină.

Cristina Modreanu este curator, critic de teatru și expert în artele spectacolului. Ea este autoarea a 5 cărți despre teatrul românesc și co-fondator al revistei de artele spectacolului Scena.ro. De-a lungul timpului, Modreanu a fost curator al celor mai importante festivalui din România – Festialul European al Spectacolului Fest-FDR, Festivalul Național de Teatru, Festivalul Dramaturgiei Românești, Festivalul Comediei Românești – FestCo.

Ca expert în artele spectacolului, Modreanu face parte în prezent din echipa care formulează Strategia culturală a Timișoarei pentru 2014-2024. În 2012, Cristina Modreanu a început să predea la Universitatea București, Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, folosindu-și expertiza internațională în teatru pentru a concepe un curs despre Spectacolul contemporan într-o lume globalizată.

Începând din acest an, Cristina Modreanu este curator al Platformei Internaționale de Teatru București, a cărei primă temă este “Viitorul este feminin”.

Exit mobile version