Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția asupra impactului semnificativ pe care îl vor avea lucrările de reparații anunțate la Podul Prieteniei (Giurgiu – Ruse) asupra transportatorilor rutieri români și asupra economiei naționale.
Conform celei mai recente comunicări a CNAIR, din 10 iulie 2024 pe partea bulgară a Podului Prieteniei au început lucrările de reparații. Pe perioada lucrărilor, circulația autovehiculelor se va desfășura alternativ pe câte o bandă, temporizat la trei minute, iar Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu a anunțat că lucrările vor dura aproximativ 730 de zile, adică 2 ani.
Podul actual Giurgiu- Ruse a fost construit acum 70 de ani în 2 ani și 3 luni cu tehnologia de atunci, iar acum durează 2 ani doar reparații la jumătate din pod!
UNTRR solicită demararea unui pod nou rutier cu 2 benzi/sens și feroviar peste Dunăre.
Reparațiile la Podul Prieteniei afectează semnificativ transportatorii rutieri și economia
UNTRR subliniază că închiderea unei benzi pentru reparații pe partea bulgară a Podului dintre Giurgiu și Ruse pentru o perioadă de doi ani va afecta semnificativ activitatea operatorilor de transport rutier români, care deja se confruntă cu timpi mari de așteptare la trecerea frontierei BG-RO, în contextul în care România nu a fost încă acceptată în spațiul Schengen cu frontierele terestre, deși îndeplinește toate criteriile tehnice din 2011. Industria transporturilor rutiere a pierdut peste 19,1 miliarde de euro între 2012 și 2023, numai din cauza timpilor mari de așteptare la frontierele interne UE ale României cu Bulgaria și Ungaria. Impactul pierderilor este covârșitor, cu atât mai mult cu cât transporturile reprezintă principalul exportator de servicii al României, cu o valoare totală a serviciilor de transport de 7,81 miliarde de euro anul trecut.
Transportatorii români se confruntă deja cu timpi de așteptare de 20-36 de ore la intrarea din Bulgaria, cu maxime de 3 zile. UNTRR a atras atenția în numeroase rânduri asupra faptului că autoritățile bulgare creează bariere împotriva liberei circulații pe teritoriul pieței unice, utilizând diverse metode pentru a obține avantaje economice în defavoarea României. De exemplu, șoferii români sunt discriminați în parcările de camioane din Ruse și Vidin, plătind tarife de peste trei ori mai mari decât cele plătite de șoferii bulgari și așteptând în parcare chiar și 30 de ore, în timp ce transportatorii rutieri bulgari sunt lăsați să treacă frontiera.
Într-o ciudată coincidență, Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse reintră în reparație după ce a fost anul trecut în reparație, tot pe partea bulgară. Astăzi, podul intră în reparații din nou pe o perioadă suficient de lungă, poate pentru a pune în valoare nu doar parcarea de la Ruse, dar și cea mai recentă de la Vidin astfel încât operatorul să aibă timp să o amortizeze, în condițiile în care autoritățile din România și de la Bruxelles sunt depășite de aceste evenimente și nu pot determina nicio îmbunătățire a transparenței și monitorizării operatorului acestor parcări de camioane, căruia i s-a dat și dreptul de a gestiona cozile virtuale pentru trecerea frontierei pentru vehiculele comerciale de marfă.
România este incapabilă să reacționeze în fața autorităților bulgare încă din 1 iulie 2023 pe acest subiect, când UNTRR a solicitat demersuri urgente împotriva practicilor abuzive și discriminatorii ale operatorului parcării de camioane construite la Ruse cu sprijinul autorităților bulgare, contrar obiectivelor comune de aderare ale României și Bulgariei la spațiul Schengen.
România este incapabilă să reacționeze în fața autorităților bulgare care nu au personal suficient pentru controlul terestru la frontierele cu România.
Ritmul lent al lucrărilor de reparații pe partea bulgară la Podul Giurgiu-Ruse. estimat deja la 2 ani. poate afecta și mai grav situația transportatorilor români, care riscă penalizări și pierderea unor contracte importante din cauza timpilor mari de așteptare și blocajelor la frontiera BG-RO.
De asemenea, UNTRR atrage atenția că în lipsa unor măsuri clare de eliminare a tuturor activităților de control din punctele de trecere a frontierei legate de vehiculele comerciale, aderarea la Schengen terestru nu va aduce niciun plus pentru șoferii de camioane, iar cei mai afectați sunt transportatorii rutieri români. De mult timp, UNTRR solicită autorităților române să aplice Regulamentul (CE) nr. 1100/2008 privind eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul transporturilor rutiere. Această măsură este necesară pentru eliminarea numeroaselor probleme semnalate de transportatori rutieri români și străini cu privire la cântărirea/măsurarea autovehiculelor la punctele de trecere a frontierei din România.
UNTRR face apel la soluții pragmatice și măsuri nediscriminatorii pentru transportatorii români
UNTRR solicită să se lucreze continuu 24/7 pentru reparațiile la Podul Prieteniei (Giurgiu – Ruse) cât timp sunt întreruperi de trafic și nu ca la ultimele lucrări când partea bulgară lucra L-V 8–16 . Totodată, solicităm să nu se întrerupă traficul dacă nu este necesar, când se intervine la structura metalică.
Este necesară o abordare mai largă legată de valorile de trafic și de nevoia unei capacități crescute a traficului rutier de autoturisme și vehicule comerciale. în special în perspectiva aderării terestre la Schengen.
Semnalăm problemele suplimentare generate de programarea reparațiilor la Podul Giurgiu-Ruse în perioada concediilor, când se înregistrează în mod obișnuit o creștere a valorilor de trafic pentru autoturisme și mijloacele de transport persoane în Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu, tranzitate zilnic de peste 6.000 autoturisme și 22.000 de persoane, atât pe sensul de intrare, cât și pe sensul de ieșire din țară.
În același timp, semnalăm că Podul Prieteniei este tranzitat zilnic de 1.400 de camioane pe fiecare sens sau 2.800 de camioane pe ambele sensuri. În prezent, există traversări cu bacul/ferry la Zimnicea, Bechet, Turnu Măgurele, Călărași și se va deschide și cel de la Giurgiu (Ostrovul Mocănașul), însă accesul camioanelor de 40 t este dificil la unele dintre aceste treceri, pentru că drumurile nu sunt reabilitate, iar capacitatea acestor bacuri/ferry este limitată la maximum 200 de camioane/24h, dacă se operează cu bacuri de 18 camioane sau de 70 de camioane/24h, dacă se operează cu bacul/ferry de 6 camioane, cu traversare la fiecare 2 ore, dar nu în intervalul orar de la miezul nopții până la 5 sau 6 dimineața. De asemenea, drumul din Bulgaria de la Calafat – Vidin către Sofia este unul dificil.
Deși Guvernul României a aprobat pe 28 iunie 2024 o Hotărâre privind deschiderea punctului internațional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) – Ruse (Republica Bulgaria) II, în regim de bac cu program de lucru permanent, de la ora 00.00 la ora 24.00, pentru transportul de vehicule cu motor și pasageri, această măsură nu va rezolva blocajul după aplicarea restricțiilor de circulație.
UNTRR solicită construirea unui pod nou rutier cu 2 benzi/sens și feroviar peste Dunăre și accelerarea lucrărilor de reparații la Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse, precum și organizarea acestora fără perturbarea majoră a traficului, pentru a preveni blocaje semnificative ale activității transportatorilor români deja afectați de timpii mari de așteptare la frontiera BG-RO.