Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) apreciază sprijinul Ministrului Transporturilor, care a răspuns solicitării de a interveni împotriva Austriei în cadrul Consiliului Miniștrilor de Transport UE din 1 iunie 2023, susținând respectarea liberei circulații a camioanelor în Tirol la pasul Brenner.
În ciuda cozilor de camioane de până la 70 km, guvernele și autoritățile UE întârzie soluționarea blocajelor din Brenner. Comisia Europeană trebuie să acționeze urgent pentru lansarea procedurilor legale împotriva Austriei.
La Consiliul UE care a avut loc săptămâna trecută în Luxemburg, miniștrii de Transport din UE au dezbătut problema liberei circulații a mărfurilor de-a lungul pasului Brenner, la frontiera landului austriac Tirol cu Italia, pe una dintre cele mai tranzitate rute europene.
UNTRR salută susținerea Miniștrilor Transporturilor din România, Bulgaria, Cehia, Lituania și Olanda pentru respectarea principiului liberei circulații de către Austria, precum și eforturile miniștrilor din Germania și Italia de a aduce această problemă în atenția Consiliului Miniștrilor de Transport UE, ridicând problema la nivel european, dar adoptarea unei soluții întârzie. În cadrul întâlnirii Consiliului UE, Germania și Italia au subliniat că actuala situație este nesustenabilă și cauzează cozi lungi de camioane la frontieră, blocajele din pasul Brenner cauzând probleme în facilitarea comerțului la nivel european.
Austria nu pare să încerce să vrea rezolvarea problemei blocajelor de camioane din pasul Brenner, care afectează de mai mulți ani industria transporturilor rutiere din UE. Eforturile de a crește oferta de transport feroviar de marfă și capacitatea de transport combinat s-au dovedit insuficiente pentru a rezolva singure problema volumului de mărfuri care tranzitează pasul Brenner. Ambele moduri de transport sunt necesare. Restricțiile de circulație pentru camioane au generat blocaje masive de trafic, cozile de camioane ajungând la 70 km chiar în preajma vacanței de vară. Situația este paradoxală, având în vedere că emisiile CO₂ generate de camioanele care staționează în cozile de la frontieră sunt mai mari decât dacă acele camioane ar tranzita zona.
UNTRR, alături de IRU – Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere apreciază eforturile comisarului de Transport Adina Vălean de a aduce la masa discuțiilor Statele Membre UE pentru a îmbunătăți sustenabilitatea pasului Brenner cu menținerea totodată a liberei circulații a mărfurilor. Cu toate acestea, discuțiile nu s-au dovedit suficiente și la acest moment, Comisia Europeană trebuie să utilizeze toate instrumentele legale pe care le are la dispoziție pentru deblocarea acestei situații, răspunzând numeroaselor solicitări ale industriei transporturilor rutiere din ultimii ani.
Volumul ridicat al tranzitului prin pasul Brenner necesită o soluție europeană urgentă pentru a facilita circulația camioanelor între Austria, Germania și Italia. Ministrul Mobilității din Austria a confirmat că numai anul trecut, 5,2 milioane de camioane au trecut prin pasul Brenner.
Restricționarea liberei circulații a mărfurilor în cadrul UE are un impact negativ semnificativ asupra funcționării pieței interne, precum și asupra eforturilor de reducere a emisiilor și asigurării calității aerului, în cazul Brenner.