Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR apreciază eforturile Guvernului României pentru intervenția promptă în sprijinul acțiunii de anulare a obligației întoarcerii acasă a camioanelor, depusă de UNTRR alături de transportatorii rutieri români la Tribunalul General UE.
La începutul lunii martie a.c., Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene a depus la Grefa Tribunalului UE o cerere de intervenție a României în sprijinul acțiunii depuse de UNTRR și transportatorii rutieri români. UNTRR apreciază implicarea activă a Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, a Ministerului Afacerilor Externe și a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în realizarea acestui demers, pentru apărarea intereselor transportatorilor rutieri români.
Reamintim că în octombrie 2020, UNTRR împreună cu operatori români de transport rutier, au depus o acțiune de anulare în fața Tribunalului General al Uniunii Europene solicitând anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni introdusă prin articolul 1 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 1055/2020 al Parlamentul European și al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 și (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluțiile sectorului transportului rutier.
Totodată, UNTRR salută demersurile suplimentare ale Guvernului României vizând anularea unor dispoziții ale Pachetului Mobilitate I, respectiv faptul că luna trecută, au fost introduse cereri privind intervenția statului român în alte 12 acțiuni în anularea unor dispoziții din Pachetul Mobilitate I, realizate de Bulgaria, Cipru, Lituania, Malta, Polonia și Ungaria.
Obligația întoarcerii acasă a camioanelor, impusă în mod abuziv de Parlamentul European și Consiliu are un impact negativ asupra transportatorilor rutieri români și asupra României, precum și asupra altor țări estice și periferice UE, fapt evidențiat în Studiul recent al Comisiei Europene privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor, publicat în februarie 2021.
Studiul Comisiei Europene citează UNTRR, arătând că firmele românești vor fi mai afectate decât alți concurenți și nu vor putea crește tarifele într-un mod proporțional pentru a acoperi costurile. Studiul CE arată că, în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, evidențiind faptul că noile curse suplimentare ar putea genera o creștere a costurilor de până la 11.000 EUR pe vehicul pe an pentru transportatorii stabiliți în țările din Europa de Est care operează în țările din Europa de Vest. În scenariul probabil al restructurării majore a pieței europene de transport rutier, până la 29% dintre șoferii de camioane actuali stabiliți în țările din Europa de Est ar putea fi strămutați în alte regiuni ale UE.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR consideră că este crucial ca Guvernul României și transportatorii rutieri români să continue demersurile legale utilizând toate mijloacele necesare pentru a anula obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni introdusă abuziv prin articolul 1 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 1055/2020.
Totodată, UNTRR a solicitat Comisiei Europene să realizeze demersurile necesare pentru anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor având în vedere că această prevedere abuzivă nu a fost inclusă în propunerile Comisiei adoptate în 2017 și nu a făcut obiectul unei evaluări a impactului înainte de adoptare, iar studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni recent finalizat anul acesta evidențiază impactul negativ al acestei prevederi asupra transportatorilor estici și asupra mediului.
În discuțiile de săptămâna aceasta purtate de Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR, cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi cu privire la prevederile Pachetului Mobilitate 1, s-a evidențiat faptul că rezultatele studiului de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni arată că elementele noilor reguli vor conduce, în scenariul cel mai probabil, la o creștere a emisiilor în transport, fiind crucial pentru CE să analizeze dacă această dispoziție se aliniază la ambițiile UE de reducere a emisiilor. Odată cu publicarea studiului, CE dorește să invite statele membre, Parlamentul European și toate părțile interesate la un dialog suplimentar pe această temă.