Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat intervenția urgentă a Comisiei Europene, precum și a autorităților naționale din România, Franța și Belgia pentru a opri practicile abuzive ale ofițerilor de control francezi și belgieni, semnalate de un număr în creștere de transportatori români care s-au plâns că șoferii lor au fost controlați și amendați cu până la 2.250 euro în Franța și în Belgia, după ce au fost obligați să dovedească cu documente faptul că nu au petrecut în cabină perioada anterioară de repaus săptămânal normal, deși la acel moment șoferii se aflau în alte țări decât Franța sau Belgia. Detalii aici.Recent, Comisarul European pentru Transport a răspuns UNTRR că autoritățile franceze și belgiene nu pot solicita dovezi șoferilor români prin care să demonstreze că perioada de repaus săptămânal normală precedentă controlului în trafic nu a fost efectuată în autovehicul. În răspunsul Comisiei Europene se precizează că șoferii pot fi amendați pentru nerespectarea acestei restricții numai atunci când sunt prinși că își efectuează perioada de repaus săptămânal normală în autovehicul în momentul controlului, recomandându-se operatorilor de transport care au fost afectați de controale necorespunzătoare să facă contestație la autoritățile franceze și/sau belgiene pentru restituirea valorii amenzilor aplicate.
Contrar precizărilor Comisiei Europene, Asociația Franceză de Transport Rutier Internațional – AFTRI a informat UNTRR referitor la răspunsul Ministerului Transporturilor din Franța cu privire la odihna săptămânală din cabină, în care se menționează că ofițerii de control francezi sunt autorizați să sancționeze infracțiunile legate de efectuarea repausului săptămânal normal în vehicul chiar dacă infracțiunea a fost comisă pe teritoriul unui alt stat membru și să impună o sancțiune în afara cazului de flagranță, cu condiția să stabilească infracțiunea prin orice alt mijloc de probă.
UNTRR este revoltată de răspunsul Ministerului Transporturilor din Franța, în contradicție cu precizările anterioare ale aceluiași minister și împotriva autorității Comisiei Europene de a stabili reguli comune pentru toate statele member.
”Solicităm Ministerului Transporturilor din România acțiuni urgente pentru apărarea drepturilor industriei de transport rutier din România. Stop abuzurilor din Franța și Belgia privind repausul săptămânal normal al șoferilor profesioniști români!”, se arată într-un comunicat de presă.