Marile Capitale din UE cer regândirea controalelor biometrice la frontiere pentru a evita probleme grave pentru călători. Uniunea Europeană intenționează să introducă un nou sistem de pașapoarte biometrice în noiembrie 2024, urmat șase luni mai târziu de o nouă autorizație de călătorie pentru mulți dintre vizitatorii săi .
Comisarul UE pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a confirmat că noul sistem de intrare/ieșire va fi implementat de duminică, 10 noiembrie 2024, și că se află în etapa finală de testare.
EES este o nouă schemă care utilizează date biometrice pentru a permite deținătorilor de vize de scurtă ședere și călătorilor scutiți de viză să călătorească dintr-o țară în alta a spațiului Schengen. Pe măsură ce călătorii trec prin porțile electronice, amprentele digitale și fețele le vor fi scanate. Se intenționează ca acest nou sistem să înlocuiască ștampilele pașapoartelor, folosite în prezent în țările europene. Cu toate acestea, ștampilele necesită timp și nu permit țărilor să înregistreze depășirile de ședere (persoanele care au stat mai mult decât li se permite).
Sistemul va înregistra numele persoanei, tipul documentului de călătorie, datele biometrice (amprentele digitale și imaginile faciale capturate), precum și data și locul de intrare și ieșire.
Comisia numește EES „cel mai avansat sistem de gestionare a frontierelor din lume”, asigurându-se că călătorii nu rămân în spațiul Schengen mai mult de 90 de zile în orice 180 de zile.
EES, sistemul de intrare și ieșire a fost inițial planificat pentru 2020, dar a fost amânat din cauza unor probleme tehnice și din nou pentru Jocurile Olimpice de la Paris.
Autorizația de călătorie ETIAS din Europa va fi valabilă în 2025
ETIAS , Sistemul european de informații și autorizare de călătorie, va obliga vizitatorii care călătoresc cu pașapoarte care nu necesită viză să solicite autorizație înainte de a ajunge într-una dintre țările europene participante.
Potrivit site-ului web al UE , 1,4 miliarde de persoane din peste 60 de țări scutite de viză ar avea nevoie de autorizație de călătorie pentru a intra în 30 de țări europene pentru o ședere scurtă. Acești călători provin din țări precum Argentina, Australia, Brazilia, Canada, Japonia, Noua Zeelandă, SUA, Marea Britanie și Emiratele Arabe Unite.
Comisarul UE pentru afaceri interne a confirmat că ETIAS va intra în funcțiune la aproximativ șase luni după EES, deși nu există o dată stabilită.
Acesta va funcționa la fel ca schema ESTA din SUA, unde călătorii care nu vizitează cu un pașaport american trebuie să se înregistreze înainte de a intra în Europa pentru o taxă de 7 USD. Călătorii sub 18 ani și peste 70 de ani vor fi scutiți de plată. Dreptul de intrare va dura trei ani, apoi călătorii trebuie să depună din nou cererea.
Potrivit Financial Times, Germania și Franța au spus Bruxelles-ului că controalele biometrice la frontieră ale UE nu sunt gata să fie aplicate, deoarece companiile aeriene și aeroporturile anticipează un „haos” pentru călători, dacă sistemul va intra în funcțiune în următoarele șase săptămâni. Cele mai mari țări ale UE doresc o regândire urgentă a planului de lansare din 10 noiembrie, deoarece sistemul informatic principal nu va putea face față uneia dintre cele mai mari modificări vreodată aduse procedurilor de frontieră ale blocului.
„Sistemul de intrare și ieșire” sau EES presupune înregistrarea tuturor cetățenilor din afara UE, inclusiv celor din Marea Britanie, să își înregistreze datele personale, inclusiv amprentele digitale și imaginile faciale, intră pentru prima dată în UE.
Adoptat și apoi semnat la 30 noiembrie 2017 de Consiliul European, acesta va fi utilizat împreună cu Directiva europeană privind înregistrarea numelor pasagerilor (PNR), care, din 25 mai 2018, colectează date despre pasagerii aerieni.
Directiva PNR face parte din reglementările de cooperare polițienească și judiciară în domeniul criminalității în cadrul programului de la Stockholm (decembrie 2009), care stabilește prioritățile Uniunii în materie de libertate, securitate și justiție.
Acest lucru permite fiecărei țări să înființeze o unitate de informații despre pasageri (PIU) pentru a evalua nivelul de risc al călătorilor și pentru a efectua verificări și controale ample în cazul unei amenințări cunoscute.
Marea Britanie este prima țară (din Uniunea Europeană, la vremea respectivă – n.n.) care a implementat un astfel de sistem pentru a preveni amenințările la Jocurile Olimpice de la Londra din 2012.
De asemenea, Franța a anticipat Directiva PNR incluzând proiectul său în legea de planificare militară pentru anii 2014-2019 și a jucat un rol de pionierat cu Unitatea de Informare a Pasagerii (PIU), operațională din 2016.
Comisia Europeană a declarat pentru Financial Times că, deşi lucrează pentru a lansa controalele la frontieră „aşa cum este prevăzut”, implementarea sistemului este o „operaţiune complexă şi nu pot fi excluse complet întârzierile”.
Organismele profesionale care reprezintă companiile aeriene şi aeroporturile din Europa au declarat că pasagerii s-ar putea confrunta cu „perturbări generalizate” din cauza procedurilor de frontieră semnificativ mai lungi.