Un nou Policy Brief din seria ”Realități Nistrene” realizat de experții IDIS”Viitorul” a fost prezentat astăzi (22 mai 2014 – n.r.), la Chișinău. Studiul Veșnica resetare a dosarului educațional: problemele existente și necesitatea cooperării dintre Chișinău și Tiraspol, semnat de Corneliu Ciurea, a fost elaborat cu sprijinul financiar al Balkan Trust for Democracy, un proiect al German Marshall Fund al Statelor Unite ale Americii.
Studiul analizează negocierile dintre Chișinău și Tiraspol în domeniul educației, printre care, recunoașterea și echivalarea actelor de studiu emise de instituțiile de învățământ din Transnistria, aspectele fenomenului de nostrificare, dosarul școlilor din regiunea transnistreană cu predare în grafie latină aflate sub jurisdicția Chișinăului.
Potrivit lui Eduard Țugui, coordonatorul proiectului, cadrul general de negocieri pe marginea conflictului transnistrean este mult mai tensionat și dificil în contextul evenimentelor din Ucraina, dovadă că a fost anulată o reuniune în formatul ”5+2”, dar, în schimb, a existat un dialog activ între Chișinău și Tiraspol pe câteva sectoare sensibile și anume, grupul de lucru pe educație și cel pe economie, unde s-a discutat problema terenurilor agricole ale cetățenilor moldoveni din raionul Dubăsari.
”Studiul prezentat astăzi face o analiză a dosarului educațional și încearcă să surprindă partea tehnică a acestuia (școlile din jurisdicția Chișinăului cu predare în limba română și procedurile de echivalare a actelor de studii emise de către administrația de la Tiraspol), cât și dramatismul negocierilor”, a explicat Eduard Țugui.
La rândul său, autorul studiului, Corneliu Ciurea, a precizat că ”studiul surprinde momentele vulnerabile ale relației dintre Chișinău și Tiraspol în cadrul dosarului educațional. Iar așteptările noastre nu sunt tocmai optimiste. Am putea să ne trezim cu cel mai rău scenariu – închiderea școlilor cu predare în grafie latină. Cele mai stringente probleme în acest dosar este numărul scăzut de elevi în aceste școli, cheltuielile exagerate pentru întreținere, imposibilitatea definirii statului acestora, etc. ”
O problemă în relațiile dintre cele două maluri ale Nistrului care afectează toate nivelurile de învățământ ține și de formatul diferit al sistemelor de educație. În Transnistria nu există examene de bacalaureat, iar învățământul preuniversitar durează 11 ani.
Potrivit autorului, dosarul educațional este mai puțin complex decât altele (ex., transporturi) dar rămâne, cu toate acestea, extrem de dificil. Chișinăul folosește în continuare strategia apelării la dreptul internațional, refuzând să facă concesii pe motivul imposibilității violării normelor internaționale. În replică, Tiraspolul utilizează vulnerabilitatea școlilor cu predare în grafie latină. Administraţia transnistreană sesizează foarte bine eficiența acestui șantaj, înțelegând că autoritățile de pe malul drept nu pot renunța la aceste școli. Drept consecinţă, poziția Chișinăului în cadrul acestui dosar este destul de precară, fiind deseori nevoit să caute sprijin din partea partenerilor occidentali – SUA, UE și, ocazional, OSCE. (studiul integral poate fi citit la rubrica DOCUMENTE)